Τι είναι το υγραέριο;

Το υγραέριο, ή αλλιώς Υγροποιημένο Αέριο Πετρελαίου (Liquified Petroleum Gas), είναι ένα μίγμα προπανίου και βουτανίου. Το LPG παράγεται κατά την εξόρυξη και ξήρανση του φυσικού αερίου και τη διύλιση πετρελαίου και αποτελεί πηγή ενέργειας με εκατοντάδες εφαρμογές: από την οικιακή χρήση μέχρι τη βιομηχανία και φυσικά ως εναλλακτικό καύσιμο στα αυτοκίνητα.

Το υγραέριο, σε αντίθεση με το φυσικό αέριο, έχει τη μοναδική ιδιότητα να είναι σε αέρια κατάσταση στις συνήθεις συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης, αλλά να υγροποιείται εύκολα υπό μέτρια πίεση (2bar). Το γεγονός αυτό του δίνει μεγάλα πλεονεκτήματα όσο αφορά στην μεταφορά και στην αποθήκευση του.

Οι φυσικοχημικές του ιδιότητες ενισχύουν την καλή λειτουργία του κινητήρα: Η καύση του υγραερίου δεν αφήνει κατάλοιπα άνθρακα τα οποία είναι υπεύθυνα για την πρόωρη φθορά του κινητήρα. Ταυτόχρονα αυξάνει το χρόνο ζωής των μπουζί, των λαδιών και των υπολοίπων μερών του κινητήρα.

Οικονομία και Οικολογία

  1. Με το υγραέριο το κόστος κίνησης του αυτοκινήτου μειώνεται περίπου στο μισό. Η απόσβεση του κόστους εγκατάστασης του συστήματος υγραερίου γίνεται σε λιγότερο από ένα χρόνο για ένα αυτοκίνητο που διανύει 15.000-20.000 χιλ. ετησίως.
  2. Το υγραέριο (LPG) είναι καύσιμο φιλικό προς το περιβάλλον, γι’ αυτό συχνά ονομάζεται “πράσινο καύσιμο”. Οι εκπομπές ρύπων ενός κινητήρα με υγραέριο είναι μειωμένες σε σχέση με τη βενζίνη:
    • Μειωμένη παραγωγή CO2 τουλάχιστον κατά 14%
    • Μέχρι και 68% μικρότερη εκπομπή σε μονοξείδια του αζώτου (Νοx) και 40% σε υδρογονάνθρακες
    • Πρακτικά μηδενική παραγωγή αιωρούμενων σωματιδίων κατά την κίνηση στην πόλη
    • Το υγραέριο δεν περιέχει βενζένιο και μόλυβδο, δύο από τα πιο επιβλαβή συστατικά άλλων καυσίμων
  3. Μειωμένες φθορές και έξοδα συντήρησης Η τελειότερη καύση του υγραερίου σε σχέση με τη βενζίνη προκαλεί λιγότερες φθορές στον κινητήρα και τον καταλύτη. Τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο χρειάζονται αραιότερα σέρβις καθώς δε συσσωρεύονται υπολείμματα άνθρακα στους κυλίνδρους και τα μπουζί. Το υγραέριο σε αντίθεση με τη βενζίνη δεν διαλύεται στα λάδια του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να επιμηκύνεται η ζωή των λαδιών και των φίλτρων λαδιού.

Πόσο ασφαλές είναι το υγραέριο;

Το υγραέριο είναι εξαιρετικά ασφαλές: χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια σε συσκευές με φιάλες υγραερίου και στους αναπτήρες. Ως καύσιμο το υγραέριο είναι πιο ασφαλές από τη βενζίνη (πόρισμα Ερευνητικού Ινστιτούτου Δανίας “ΤΝΟ”).

Οι δεξαμενές και οι συσκευές που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε υψηλές πιέσεις, είναι πιστοποιημένες και σύμφωνες με τα αυστηρότερα standards ποιότητας και φέρουν πολλαπλές βαλβίδες ασφαλείας.

Η ροή υγραερίου διακόπτεται αν παρουσιαστεί βλάβη σε οποιοδήποτε τμήμα του συστήματος, ή όταν δε δουλεύει η μηχανή. Εάν το όχημα πιάσει φωτιά η πίεση της δεξαμενής ελέγχεται μέσω βαλβίδων εκτόνωσης, ώστε να αποτραπεί η καταστροφή της.

Σε πιθανή διαρροή το αέριο διαχέεται στο περιβάλλον και δε συγκεντρώνεται στο γύρω χώρο όπως τα υγρά καύσιμα.
Το σύστημα υγραερίου δεν επικοινωνεί με το εσωτερικό του οχήματος

Τι αλλάζει στο αυτοκίνητο κατά τη μετατροπή σε υγραέριο;

Με την εγκατάσταση ενός συστήματος υγραερίου προκύπτει ένα όχημα που κινείται με υγραέριο ΚΑΙ με βενζίνη.
Στο αυτοκίνητο εγκαθίσταται ένα δεύτερο, ανεξάρτητο σύστημα καυσίμου, που χρησιμοποιεί ένα δεύτερο ντεπόζιτο.
Αυτό συνήθως προσαρμόζεται στο χώρο της ρεζέρβας, ενώ εναλλακτικά μπορεί να τοποθετηθεί στο χώρο των αποσκευών ή κάτω από το αυτοκίνητο.
Το υγραέριο βρίσκεται στην υγρή του μορφή κατά τον ανεφοδιασμό και την αποθήκευση και μετετρέπεται σε αέριο λίγο πριν εισέλθει στο σύστημα καύσης.

Σε ποιά αυτοκίνητα μπορεί να εγκατασταθεί σύστημα υγραερίου;

Το 90% των βενζινοκίνητων οχημάτων μπορούν να μετατραπούν σε υγραεριοκίνητα, το σύστημα που θα εγκατασταθεί επιλέγεται ανάλογα με το μοντέλο και την παλαιότητα του αυτοκινήτου.

Μπορώ μετά τη μετατροπή να συνεχίσω να χρησιμοποιώ βενζίνη;

Ναι, το αυτοκίνητο μπορεί να λειτουργεί εναλλακτικά με βενζίνη ή με υγραέριο. Η μετάβαση από το ένα καύσιμο στο άλλο γίνεται από ένα διακόπτη στο ταμπλό και μπορεί να γίνει ακόμη και εν κινήσει.

Γιατί οι δεξαμενές υγραερίου γεμίζουν αυτοματα μέχρι το 80% της χωρητικότητάς τους;

Το υγραέριο διαστέλλεται όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία. Ο άδειος χώρος στη δεξαμενή αποτρέπει την αύξηση της πίεσης στο εσωτερικό της σε υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.

Θα επηρεάσει η μετατροπή την ισχύ και τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μου;

Οχι, με τη χρήση σύγχρονων συστημάτων πολλαπλού ψεκασμού η διαφορά στην ιπποδύναμη είναι της τάξης του 1-3%. Η σωστή εγκατάσταση και ρύθμιση ενός συστήματος υγραερίου εγγυάται ότι η συμπεριφορά του θα παραμείνει ακριβώς ίδια.

Για πόσο θα κρατηθεί χαμηλά η τιμή του υγραερίου;

Σύμφωνα με Ευρωπαϊκή οδηγία η φορολογία του υγραερίου θα παραμείνει ευνοϊκή έως το 2018. Συγκεκριμένα η τάση στην Ευρώπη είναι μέχρι το 2020 το 10% των αυτοκίνητων να κινείτε με LPG. Η τάση αυτή θα κρατήσει την τιμή του Autogas σε χαμηλά επίπεδα, αφού είναι ο κυρίως λόγος προτίμησης του από τους οδηγους, σε σχέση με το υψηλό κόστος της βενζίνης και του Πετρελαίου.

Τι θα συμβεί αν τελειώσει το υγραέριο όσο το αυτοκίνητο είναι σε κίνηση;

Θα ακούσετε ένα χαρακτηριστικό ήχο και το σύστημα θα “γυρίσει” αυτόματα στη βενζίνη. Δε χρειάζεται να διακόψετε την οδήγηση σας.

Τι θα συμβεί αν κατά λάθος βάλω βενζίνη στο ντεπόζιτο του υγραερίου;

Αυτό δεν είναι δυνατό γιατί για να γίνει ανεφοδιασμός με υγραέριο απαιτείται ένας ειδικός αντάπτορας

Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραερίου;

Μετά την τοποθέτηση καλό είναι το σύστημα να ελέγχεται μια φορά το χρόνο από κατάλληλο εξουσιοδοτημένο συνεργείο.